خرید استیل
همه چیز درباره ورق های استیل نسوز

همه چیز درباره ورق های استیل نسوز

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 65

امروزه با گسترش صنایع در زمینه پالایش ، پتروشیمی و صنایع مادر نیاز به مقاومت در برابر حرارت و خوردگی هر روز بیشتر شده و نیازمند متریال ها و آلیاژ هایی هستیم که بتوانند نسبت به شرایط موجود بهترین عملکرد را داشته باشند.

در مقالات قبلی هنگامی که درباره استیل های سری ۳۰۰ صحبت کردیم به طور مختصر اشاره ای به ورق استیل نسوز کردیم.

حالا میخواهیم این آلیاژ خاص استیل و البته گران قیمت را دقیق تر بررسی کنیم و با کاربرد های آن آشنا شویم.

معرفی ورق استیل نسوز

استیل نسوز چیست؟

ورق استیل های نسوز مقاطعی از جنس فولاد زنگ نزن هستند. که در ساختار خود به مانند دیگر مقاطع استیل مقادیری از عناصر نیکل و کروم را دارا هستند که نسبت به دما و حرارت و اکسید شدن مقاوم هستند. البته وجود عناصر مولیبدن و تیتانیوم نیز در ارتقا این خاصیت بی تاثیر نیستند.

به طور کلی مقاطع فولادی هنگام در معرض قرار گفتن حرارت استحکام و خواص خود را به تدریج از دست می دهند از این رو تفاوت عمده مقاطع فولادی و مقاطع استیل در همین موضوع می باشد.

استیل نسوز به میزان تحمل حرارت دارای آلیاژ ها و انواع مختلفی میباشد. اصلی ترین و مهم ترین گرید های استیل نسوز، آلیاژ های ۳۰۹ و ۳۱۰ و نوع کم کربن آنها یعنی ۳۰۹s و ۳۱۰s می باشد که در ادامه به طور مفصل به تشریح خواص و تفاوت های این دو آلیاژ می پردازیم.

استیل ۳۰۹ و ۳۱۰

اولین ورق استیل نسوز آلیاژ ۳۰۹ می باشد که قابلیت تحمل دما تا ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد را دارا می باشد. این گرید در برابر ترکیب با اکسیژن مقاومت بالایی دارد در کنار این ویژگی همه ی ورق های استیل به مقاومت در برابر خوردگی معروف هستند. این خواص باعث می شود استیل ۳۰۹ مناسب ترین گزینه برای استفاده در محیط های دریایی و آب های شور باشد. این آلیاژ از ترکیب عناصر نیکل، منگنز، آلومینیوم، مولیبدن و روی بدست می آید. نوع دیگر استیل ۳۰۹، آلیاژ ۳۰۹s می باشد که نوع کم کربن آن می باشد و بیشتر مصارف صنعتی و ساختمانی دارد.

نوع دیگر آلیاژ ۳۱۰ می باشد که جز فولاد های آستنیتی می باشد. این آلیاژ قابلیت تحمل دما تا ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد را دارد. نسبت به دیگر ورق های نسوز بیشترین میزان تحمل دما را داراست و مناسب استفاده در محیط های مایع می باشد. از ویژگی های شاخص انعطاف پذیری بالا، چقرمگی و قابلیت جوشکاری خوب است. نوع دیگر استیل ۳۱۰ نوع کم کربن آن یا به اختصار ۳۱۰s می باشد. تفاوت این مدل در میزان تحمل دما می باشد که نسبت به ۳۱۰ تحمل کمتری دارد ولی از طرف دیگر جوشکاری بهتری نیز دارد.

استیل نسوز ۳۲۱ نمونه بهبود یافته ۳۰۴

یکی دیگر از ورق استیل های نسوز آلیاژ ۳۲۱ می باشد که به مانند دیگر آلیاژ ها نسوز حاوی ۱۷ تا ۱۹ درصد کروم و نیکل ۹ الی ۱۲ درصدی می باشد.محدوده دمایی قابل تحمل آن ۴۲۰ تا ۹۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. با توجه به ساختار استیل ۳۲۱ می توان آن را نسخه بهبود یافته آلیاژ ۳۰۴ عنوان کرد. وجود مقداری تیتانیوم در ساختار آن باعث جلوگیری از ایجاد کاربید هنگام جوشکاری می شود. از ویژگی های ایت گرید می توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر اکسیداسون، مقاومت در برابر فرسودگی و ترک خوردگی نام برد.

کاربرد استیل های نسوز

ورق استیل های نسوز به خاطر ویژگی هایی که دارند به خصوص مقاومت در برابر دما و مقاومت در برابر پوسته پوسته شدن در صنایع زیادی به کار می روند. اگر بخواهیم به طور خلاصه صنایع هدف این متریال را نام ببریم می توانیم به صنایع تولید ظروف، تولید کاشی و سرامیک، صنایع مبدل های حرارتی، ساخت خطوط گاز، ساخت کوره ها، تجهیزات نیروگاهی، صنعت ساختمان سازی، صنایع دفاعی و بسیاری صنایع دیگر اشاره کرد.

کوره حرارتی ورق استیل نسوز

محدودیت استیل های نسوز

استیل های نسوز به خاطر ویژگی های مکانیکی و مقاومتی که دارند یکی از متریال های پرکاربرد و محبوب در صنعت می باشند. اما این محبوبیت به این معنا نیست که این آلیاژ ها کاملا بی نقص هستند. این آلیاژ ها به هیچ عنوان نباید در معرض تابش شعله و تماس با کربن قرار بگیرند. همچنین هنگام ساخت باید دقیقا طبق استاندارد ها عملیات تولید طی شود در غیر این صورت کیفیت و خواص مطلوب را دارا نمی باشد.

قیمت گذاری استیل نسوز در بازار ایران

ورق های استیل نسوز در دسته کالاهای کاملا وارداتی قرار می گیرند و نحوه قیمت گذاری آن ها بستگی به تعرفه های کشور مقصد دارد. به طور کلی قیمت تولید استیل های نسوز گران تر از سایر آلیاژ ها می باشد. و از آنجایی که نرخ ارز از عوامل تاثیر گذار بر تعیین قیمت نرخ محصول می باشد می توان گفت قیمت گذاری این کالا به مجموعه ای از عوامل بستگی دارد.

استیل نسوز چیست؟

استیل های نسوز از سری ۳۰۰ فولاد های ضد زنگ هستند که قابلیت تحمل حرارت در دمای بسیار بالا را دارند.

آلیاژهای استیل نسوز چیست؟

معروف ترین آلیاژهای استیل نسوز آلیاژ های ۳۰۹، ۳۱۰ و ۳۲۱ که می باشد که هر کدام آستانه تحمل متفاوتی دارند.

کاربرد استیل های نسوز چیست؟

بیشترین مصرف استیل های نسوز در صنایعی می باشد که با دمای بالا ارتباط دارند مانند کوره های حرارتی و …

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

نورد ورق استیل چیست
نورد ورق استیل چیست

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 919

ورق استیل نگیر چیست (سری ۳۰۰)
ورق استیل نگیر چیست (سری ۳۰۰)

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 1085

ورق ضد سایش هاردوکس و کاربردهای آن
ورق ضد سایش هاردوکس و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 67

نورد ورق استیل چیست

نورد سرد ورق استیل به چه معناست؟مزیت های فرایند نورد سرد تفاوت نورد سرد و نورد گرم ورق استیلکاربرد آلیاژهای حاصل از نورد هر محصولی طی یک سری فرآیند ها و پ ...

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 919

ورق استیل نگیر چیست (سری ۳۰۰)

استیل از چه ساخته شده که آن را خاص و گران می کندآلیاژ ۳۰۴ معروف ترین استیل نگیراستیل نگیر ضد اسید، گران ولی پرکاربردورق های استیل نسوزورق های کم مصرف تر سر ...

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 1085

ورق ضد سایش هاردوکس و کاربردهای آن

نگاهی مختصر به ساختار hardoxخواص و ساختار ورق هاردوکسمزایای هاردوکسکاربرد ورق هاردوکس ورق هاردوکس را می توان یکی از منحصر به فرد ترین و خاص ترین ورق های فو ...

تاریخ انتشار: 1402/10/26

تعداد بازدید 67