خرید استیل
در بازار استیل ترکیه چه میگذرد

در بازار استیل ترکیه چه میگذرد

تاریخ انتشار: 1402/12/01

تعداد بازدید 30

با توجه به تحولات و تنش های جهانی چند ماه اخیر که تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است بازار استیل ترکیه نیز دستخوش تغییراتی شده است. شرکت های محلی در حال حاضر تمرکز اصلی خود را بر روی بازار داخلی گذاشته اند.

علت این تصمیم افزایش صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا می باشد. به طور کلی کشور ترکیه هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. طی دو سال گذشته تولید و صادرات فولاد و استیل ضد زنگ این کشور به دلیل چالش های جهانی و داخلی کاهش یافته است. با این حال، شرکت های ترکیه به سرمایه گذاری در گسترش ظرفیت تولید ادامه می دهند و روی نیازهای بازار داخلی حساب می کنند.

وضعیت تولید

صنعت فولاد ترکیه برای دومین سال متوالی روند نزولی را طی کرد. ترکیه رتبه هشتم خود را در رتبه بندی تولیدکنندگان فولاد جهان حفظ کرد. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، فولادسازان ترکیه در سال 2023 33.7 میلیون تن فولاد تولید داشته اند. و همچنین میزان تولید در سال ۲۰۲۲ مقدار 35.1 میلیون تن بوده است. از آنجایی که یکی از تامین کنندگان بازار استیل ایران کشور ترکیه می باشد وضعیت تولید ترکیه می تواند بر لیست قیمت استیل در بازار ایران تاثیر گذار باشد.

دلایل و عوامل کاهش تولید از نگاه آمار

کاهش تولید فولاد ترکیه در سال‌های 2022-2023 به دلیل بی‌ثباتی اقتصاد کلان است. این موضوع باعث عدم اطمینان به وضعیت داخلی ترکیه شده است

به عنوان بخشی از مبارزه با تورم بالا که در دسامبر 2023 به 64.8 درصد رسید، بانک مرکزی ترکیه در طول سال گذشته هفت بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد. در پایان سال از 8.5 درصد در ژوئن به 42.5 درصد در سال افزایش یافت. حتی این رقم در ژانویه ۲۰۲۴ به ۴۵ درصد نیز رسید.

افزایش قیمت برق نیز یکی از موانع بزرگ برای بازار استیل ترکیه به شمار می رود. بر اساس گزارش اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه (CIB)، قیمت برق در ترکیه در سال 2022 به شدت افزایش یافت و 27 درصد از هزینه های تولید کارخانه های فولادی را در مقایسه با 8 درصد در سال 2021 به خود اختصاص داد.

از دیگر عوامل موثر بر تولید و مصرف فولاد در ترکیه می توان به افزایش مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی از 18 درصد به 20 درصد اشاره کرد. این تصمیم تأثیر منفی بر چشم انداز بازار داخلی دارد، زیرا به معنای افزایش قیمت محصولات استیل است.

تاثیر تورم بر بازار استیل ترکیه

دلیل کاهش صادرات فولاد ترکیه

اختلاف قیمت انرژی در سراسر جهان و همچنین افزایش قیمت برق در ترکیه توان رقابت تولیدکنندگان داخلی را در بازار جهانی به خصوص بازار استیل کاهش داده است.

از طرف دیگر شرکت های سایر کشورها با منابع انرژی ارزان تر توانسته اند عرضه به بازارهای خارجی را افزایش دهند. همچنین سیاست هایی که جهت بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ گردیده بی تاثیر بر وضیعت مارکت استیل نیست.

انتظارات از بازار استیل ترکیه در سال ۲۰۲۴

چشم انداز بازار استیل در سال ۲۰۲۴

تحلیلگران انتظار دارند که بازار فولاد ترکیه در سال جاری بهبود یابد. که این امر به دلیل رشد جهانی تقاضای فولاد، کاهش نرخ بهره در جهان و سایر موارد است. انجمن جهانی فولاد در گزارش اکتبر 2023 خود پیش بینی کرد مصرف فولاد در ترکیه با رشد 5 درصدی به 40.6 میلیون تن در سال 2024 خواهد رسید.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

استیل با موشک استارشیب اسپیس ایکس عازم فضا می شود

شرکت اسپیس ایکس که یکی از معروف ترین شرکت های دنیا در زمینه هوا و فضا به حساب می آيد. برای اولین بار برای یک برنامه فضایی، برای برنامه های خود که تحقق سلطه ب ...

تاریخ انتشار: 1402/12/01

تعداد بازدید 12

قیمت استیل در روز های صعودی بازار ارز

افزایش مجدد قیمت ارزشایعات حذف ارز نیمایی با افزایش قیمت ارز منتظر افزایش مجدد قیمت استیل باشیم پس از روزهای پر التهاب اسفند ۱۴۰۱ که هر ساعت شاهد افزایش ...

تاریخ انتشار: 1402/12/01

تعداد بازدید 930