خرید استیل
ورق استیل نگیر چیست (سری ۳۰۰)

ورق استیل نگیر چیست (سری ۳۰۰)

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 1067

ورق استیل نگیر اصطلاحی رایج و بازاری میان مصرف کنندگان استنلس استیل می باشد که علت این نام گذاری خاصیت این گرید از استیل در عدم جذب توسط آهنربا می باشد. اما به طور کلی تمامی ورق های استیل با نام فولاد زنگ نزن نیز استفاده می شوند.

به طور کلی به ورق های استیل سری ۳۰۰، ورق استیل نگیر می گویند.اصولا مواد سازنده استیل عامل خواص آنها و دسته بندی و نام گذاری آن ها می شود. حالا می خواهیم در این مقاله ورق های استیل سری ۳۰۰ یا همان ورق استیل نگیر را به همراه کاربرد هایشان معرفی و بررسی کنیم.

انواع ورق استیل نگیر چیست

استیل از چه ساخته شده که آن را خاص و گران می کند

قبل از شروع معرفی این گروه اجازه دهید مواد سازنده اصلی استنلس استیل سری ۳۰۰ یا همان استیل نگیر را خدمتتان معرفی کنیم. در استنلس استیل های سری ۳۰۰ آلیاژ نیکل و کروم از آلیاژهای اصلی هستند پس از آن ها کربن آلیاژ بعدی می باشد که باعث وجود بعضی از خواص می شود. در ورق استیل نگیر میزان کروم موجود بین ۱۸ تا ۳۰ درصد میباشد و میزان نیکل موجود بین ۶ تا ۳۵ درصد و همچنین میزان کربن آنها کمتر از ۰/۰۸٪ می باشند از دیگر عناصر سازنده می توان به منگنز، فسفر، گوگرد، سیلسیم، نیتروژن و مولیبدن نام برد ولی ۳ عنصر اصلی و تعیین کننده عناصر نیکل ، کروم و کربن می باشند.

وجود نیکل در ساختار این فلز باعث مقاومت در برابر خوردگی که از خواص اصلی ورق های استیل نگیر است می شود به همین دلیل تغییرات قیمت جهانی نیکل موجب تغییر عمده در قیمت استیل نیز می شود.

عناصر سازنده ورق استیل

در ابتدا راجع به آلیاژ های اصلی سازنده ورق های استیل نگیر یا همان سری ۳۰۰ صحبت کردیم حالا می خواهیم در ادامه بررسی کنیم که سری ۳۰۰ شامل چه گرید هایی با چه خاصیت هایی و چه کاربردهایی هستند.

به طور کلی می توانیم محصولات سری ۳۰۰ را در ادامه به چند دسته تقسیم کنیم:

آلیاژ ۳۰۴ معروف ترین استیل نگیر

آلیاژ ۳۰۴ : معروف ترین و رایج ترین ورق استیل نگیر سری ۳۰۰ میباشد که در ساختار خود ۰.۰۸٪ کربن ، بین ۱۸ تا ۲۰ درصد کروم و بین ۸ تا ۱۲ درصد نیکل دارد.

برای خرید ورق استیل 304 می توانید از این صفحه بازدید بفرمایید.

برای خرید رول استیل 304 می توانید از این صفحه بازدید بفرمایید.

به خاطر میزان کروم و نیکل این ورق به آن ورق ۱۸-۸ نیز گفته میشود. ورق استیل ۳۰۴ از خواص کششی عالی برخوردار است. این استیل نگیر در بسیاری از صنایع مثل ساخت مخازن و صنایع ساختمانی و پزشکی و غیره کاربرد دارد.

استیل ۳۰۴ در ساخت مخازن کاربرد بسیاری دارد.

آلیاژ ۳۰۴L : زیر مجموعه ای از ورق استیل نگیر ۳۰۴ می باشد با این تفاوت که حداکثر میزان کربن در آن ۰.۰۳٪ است پس فرق آن با ۳۰۴ معمولی کم کربن بودن آن است. کم کربن بودن این ورق استیل باعث می شود که هنگام خم و برش ورق شکسته نشود و معمولا برای جوشکاری این آلیاژ، از ورق استیل ۳۰۴L استفاده می شود.

استیل نگیر ضد اسید، گران ولی پرکاربرد

استیل ۳۱۶ : در بین آلیاژ های سری ۳۰۰ از لحاظ کاربرد و اهمیت مصرف ورق استیل نگیر ۳۱۶ جایگاه دوم را پس از آلیاژ ۳۰۴ دارا است. این آلیاژ استیل به خاطر وجود مولیبدن در ساختار خود خاصیت ضد اسیدی دارد و برای محیط هایی که با اسید در تماس هستند بهترین انتخاب است. این آلیاژ استیل بیشتر در صنعت تجهیزات هوافضا، صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و صنعت دریایی و صنایعی همچون ساعت سازی استفاده می شود.

آلیاژ ۳۱۶L : نوع کم کربن ورق استیل نگیر ۳۱۶ می باشد که برای جوشکاری مناسب است و باعث می شود هنگام خم کاری و برشکاری ورق دچار شکستگی و ترک نشود.

جدول عناصر تشکیل دهنده استیل ۳۰۴ و ۳۱۶

آلیاژ ۳۲۱ : آلیاژ ۳۲۱ استیل که آن را با نام ورق ضد سایش نیز یاد می کنند به خاطر وجود مقدار مشخصی تیتانیوم در ساختار خود عملکردی عالی در برابر خوردگی دارد. وجود تیتانیوم در ساختار ورق استیل نگیر ۳۲۱ آن را در برابر کاربید کروم مقاوم می کند.

این آلیاژ بیشتر در قطعات موتور جت ، تجهیزات و قطعات هواپیما، لوله های اسپیرال جوشی و … استفاده می شود.

عکس لوله اسپرال ساخته شده از ورق استیل نگیر ۳۲۱

ورق های استیل نسوز

استیل ۳۰۹ : ورق استیل نسوز نام دیگر ورق استیل نگیر ۳۰۹ می باشد.این آلیاژ مقاوم به حرارت می باشد و برای محیط هایی که با دمای بالا سر و کار داریم مناسب هستند معمولا این آلیاژ تا دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

علت اینکه این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر دما دارد بخاطر وجود مقادیر بالایی از کروم و نیکل نسبت به حالت عادی می باشد. از این آلیاژ بیشتر در ساخت تجهیزات مورد استفاده در کوره ها، مبدل های حرارتی، قطعات موتور هواپیما و تجهیزات پتروشیمی استفاده می شود.

آلیاژ ۳۰۹S : این آلیاژ نسخه کم کربن استیل نگیر ۳۰۹ می باشد که تغییر شکل پذیری بهتری نسبت ۳۰۹ معمولی دارد و برای جوشکاری مناسب تر است.

استیل ۳۱۰ : نوع دیگری از استیل های نسوز آلیاژ ۳۱۰ می باشد که تا دمای ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند و در محیط هایی که با دمای بالاتر از ۹۵۰ درجه سر و کار داریم به جای ورق استیل نگیر ۳۰۹ از استیل ۳۱۰ استفاده می کنیم.

آلیاژ ۳۱۰S : نوع کم کربن استیل ۳۱۰ می باشد که برای جوشکاری مناسب تر است. استیل ۳۱۰S تا دمای ۱۰۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل می کند.

ورق های کم مصرف تر سری ۳۰۰

این ۳ آلیاژ از لحاظ کاربرد و میزان مصرف در رده سوم می باشند اما این موضوع به این معنا نیست که اهمیتی ندارند . در ادامه صنایعی که از این ورق های استیل نگیر استفاده می کنند را معرفی می کنیم.

آلیاژ ۳۰۱ : گرید ۳۰۱ شامل ۰.۱۵٪ کربن ، بین۱۶ تا ۱۸ درصد کروم و بین ۶ تا ۸ درصد نیکل در ساختار خود دارد.این آلیاژ از مقاومت سایشی بالا ، قابلیت جوشکاری خوب ، شکل پذیری و انعطاف پذیری مناسبی برخوردار است.

از ورق استیل نگیر ۳۰۱ در صنایعی همچون خودرو سازی، صنایع هوافضا، صنایع لوازم آشپزخانه و ساخت سقف واگن های قطار استفاده میشود.

آلیاژ ۳۰۲ : ورق استیل ۳۰۲ شامل ۰.۱۵٪ کربن، بین ۱۷ تا ۱۹ درصد کروم و بین ۸ تا ۱۰ درصد نیکل در ساختار خود دارد.گروه ۳۰۲ از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی برابر با ورق استیل نگیر ۳۰۴ که از مهم ترین ورق های سری ۳۰۰ است میباشد.

اما از لحاظ مقاومت کلی بخاطر مقدار کمی کربن اضافی تر جایگاه بهتری دارد . استیل نگیر ۳۰۲ بیشتر در صنعت ریسندگی و سیم سازی استفاده میشود همچنین برای ساخت فنر ، واشر و کابل نیز از این استیل استفاده میشود.

آلیاژ ۳۰۳ : این گرید به خاطر وجود مقدار بیشتری گوگرد و فسفر قابلیت شکل پذیری بهتری نسبت به استیل ۳۰۴ دارد اما در برابر خوردگی مقاومت آن کمتر است. این گرید معمولا در پیچ و مهره ها استفاده می شود.

استیل های سری ۳۰۰ چگونه قابل تشخیص هستند

مصرف کنندگان به طور کلی نمی توانند استیل های سری ۳۰۰ یا هر گرید دیگری را به صورت چشمی تشخیص دهند.

ورق های سری ۳۰۰ یا هر سری دیگری از لحاظ ظاهری یک شکل هستند تنها تفاوت آن ها در ضخامت ، ابعاد ،جنس سطح از لحاظ پولیش و وزن آنها که قبلا وزن ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ و فرمول محاسبه آن را توضیح دادیم می باشد.

روش های عملیاتی تشخیص آلیاژ استیل

برای تشخیص سریع نوع آلیاژ استیل ۲ راه نسبتا سریع با تفاوت های کوچک وجود دارد.

روش اول : اولین راه ، استفاده از وسیله ای به نام تفنگ آنالیز یا دستگاه XFR می باشد.نحوه کار این وسیله به این صورت است که آن را در تماس با سطح استیل قرار می دهیم و پس از چند ثانیه عناصر تشکیل دهنده و نوع آلیاژ را روی صفحه دیجیتالی دستگاه مشاهده می کنیم.

نکته ای مهم و قابل توجه این است که این دستگاه L یا S بودن آلیاژ را به شما نشان نمی دهد. یعنی شما نمی توانید متوجه شوید استیلی که خریداری کرده اید ۳۰۴ معمولی است یا ۳۰۴L.

عکس تفنگ آنالیز xfr برای آنالیز ورق استیل

روش دوم : دومین راه که معمولا تا ۱۲ ساعت بعد نتیجه را به طور کامل به شما می دهد استفاده از یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه رازی است.شما در این روش یک ابعاد کوچک از ورق استیل نگیر مورد نظر را برش زده و برای آزمایشگاه ارسال می کنید پس از چند ساعت آزمایشگاه طی یک گزارش تمامی عناصر تشکیل دهنده استیل مورد نظر را به شما اطلاع می دهد.این روش بهتر و قابل اعتماد تر از روش اول است.

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ورق ضد سایش هاردوکس و کاربردهای آن
ورق ضد سایش هاردوکس و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 61

نقش استیل در صنعت موبایل های هوشمند
نقش استیل در صنعت موبایل های هوشمند

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 46

بسته بندی رول استیل چیست
بسته بندی رول استیل چیست

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 626

ورق ضد سایش هاردوکس و کاربردهای آن

نگاهی مختصر به ساختار hardoxخواص و ساختار ورق هاردوکسمزایای هاردوکسکاربرد ورق هاردوکس ورق هاردوکس را می توان یکی از منحصر به فرد ترین و خاص ترین ورق های فو ...

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 61

نقش استیل در صنعت موبایل های هوشمند

تاریخچه استفادهبررسی فلزات مورد استفادهاستیل و دلایل استفاده از آنکدام گریدهای استیل در این صنعت استفاده می شوند؟جمع بندی در این مقاله میخواهیم به برر ...

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 46

بسته بندی رول استیل چیست

بسته بندی را با چه موادی و چگونه انجام می دهند؟روش های دیگر بسته بندی استیل چیست؟ لزوم فرآیند بسته بندی چیست؟استاندارد های بسته بندی استیل بسته‌بندی ر ...

تاریخ انتشار: 1402/01/27

تعداد بازدید 626