خرید استیل
نورد ورق استیل چیست

نورد ورق استیل چیست

تاریخ انتشار: 1402/02/18

تعداد بازدید 912

هر محصولی طی یک سری فرآیند ها و پروتکل های خاصی تولید می شود. فرآیند نورد ورق استیل نیز یک روش برای تولید محصولی با کیفیت با کاربرد های متفاوت می باشد. فرآیند نورد به این صورت است که سطح فولادی یا همان ورق استیل را زیر غلتکی قرار می دهند. این غلتک ها با اعمال نیرو بر سطح ورق باعث کاهش ضخامت ورق و تغییر شکل آن می شوند.

دستگاه نورد ورق استیل

نورد سرد ورق استیل به چه معناست؟

نورد سرد پروسه ای است که در آن پلیت های فولادی مانند ورق های استیل به جای اینکه در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد گرم شوند در دمای اتاق نورد می شوند. در این روش با عبور غلتک از روی سطح مقاطع فولادی در دمای اتاق باعث تغییر شکل و شکل دهی آنها می شوند.

فرآیند نورد سرد ورق استیل

عملیات حرارتی یکی از روش های تولید ورق استیل یا رول استیل و اشکال پیچیده است. فرآیند به این صورت است که مواد خام اولیه پس از عبور از بین غلتک های نورد در دمایی پایین تر از دمای تبلور مجددا تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند. با انجام عملیات حرارتی اندازه دانه های سطحی کاهش می یابد و همچنین استحکام بالاتر می رود.

هنگام فرآیند نورد ، ورق استیل را چندین دفعه از بین غلتک ها رد می کنند تا ضخامت یا شکل دلخواه حاصل شود.

مزیت های فرایند نورد سرد

تفاوت نورد سرد و نورد گرم ورق استیل

نورد سرد سطح ورق را صاف و صیقلی نشان می دهد اما ورق حاصل از نورد گرم معمولا با سطح مات و تک پولیش می باشد که به اختصار آن را No-1 می گویند. از طرفی ورق مات دو پلیش که نماد اختصاری آن 2B است و حاصل از نورد سرد می باشد کیفیت سطحی بهتری نسبت به ورق های حاصل از نورد گرم دارد. ورق های استیل نورد سرد شده علاوه بر سطح مات سطوح دیگری را نیز شامل می شوند که مهمترین آنها را ورق های براق (BA) ، ورق های خشدار روکشدار (NO-4) ، ورق های دکوراتیو و گندمی می توان نام برد.ورق های استیل نورد شده را معمولا در ضخامت های کمتر از ۳ میلیمتر تولید می کنند.

ورق های استیل حاصل از نورد سرد

کاربرد آلیاژهای حاصل از نورد

از ورق های حاصل از نورد سرد در مواردی که سطح صاف و دقت بالا در میزان ضخامت مطرح است معمولا استفاده می شود. مزیت دیگر فرآيند نورد برای فولاد های زنگ نزن مانند استیل ۳۰۴L و یا ۳۱۶L افزایش استحکام می باشد. این به این معنا نیست که آلیاژ های دیگر به این صورت تولید نمی شوند به طور مثال استنلس ۴۳۰ که از استیل های بگیر سری ۴۰۰ است را به روش نورد سرد تولید می کنند.

نورد ورق استیل به چه صورت است؟

نورد ورق استیل به این صورت است که با قرار دادن سطح استیل زیر غلتک و با اعمال فشار باعث کاهش ضخامت و تغییر شکل آن می شوند.

تفاوت نورد سرد و گرم در چیست؟

استیل حاصل از نورد سرد سطح ورق را صاف و صیقلی نشان می دهد اما استیل حاصل از نورد گرم سطحی مات و تک پلیش به ورق می دهد.

مزیت نورد سرد چیست؟

سطح صاف تر، استحکام بیشتر، سختی بالاتر، دقت بالاتر نسبت به نورد گرم

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

همه چیز درباره ورق های استیل نسوز
همه چیز درباره ورق های استیل نسوز

تاریخ انتشار: 1402/02/18

تعداد بازدید 53

نقش استیل در صنعت موبایل های هوشمند
نقش استیل در صنعت موبایل های هوشمند

تاریخ انتشار: 1402/02/18

تعداد بازدید 46

همه چیز درباره ورق های استیل نسوز

استیل نسوز چیست؟استیل ۳۰۹ و ۳۱۰استیل نسوز ۳۲۱ نمونه بهبود یافته ۳۰۴کاربرد استیل های نسوزمحدودیت استیل های نسوزقیمت گذاری استیل نسوز در بازار ایران امر ...

تاریخ انتشار: 1402/02/18

تعداد بازدید 53

نقش استیل در صنعت موبایل های هوشمند

تاریخچه استفادهبررسی فلزات مورد استفادهاستیل و دلایل استفاده از آنکدام گریدهای استیل در این صنعت استفاده می شوند؟جمع بندی در این مقاله میخواهیم به برر ...

تاریخ انتشار: 1402/02/18

تعداد بازدید 46